Sponsor

Thursday, August 11, 2005

Lughatul Arabiah

Pagi2 dah buka blog, saje nak tgk komen member2 tentang jerebu pastu pi buka plak blog Mat Gunx..satu yg aku suka kat blog dia pasal bahasa arab..bayangkanlah aku belajar bahasa tu dr form 1 sampai upper six. Dari bahasa arab komunikasi ke bahasa arab tinggi pastu lajak plak ke sastera arab tp frankly speaking la nih byk ayat aku dah lupa..sekurang2nyer apa yg Mat Gunx tulis mengingatkan aku pada bahasa arab. Aku kagum dengan minat dia sebenarnya.

Dulu subjek nih lah yg plg aku malas nak blajar. Teringat bila 1st day aku kat Idrisiah, Cikgu Mustafa tanya aku Anti, asal dr mana? Dlm hati aku, amboi terer cikgu nih, siap tau nama gelaran aku(Yanti) pastu bila kelas arab bermula baru aku tau anti tu sebenarnya kamu..wakakakakakaka.

Pastu bila ustazah Aminah mengajar plak aku suka nak gelak sebab dia nih org Pattani so BM dia kureng skit. Sabun jd Soobun. Tapi aku sayang dia sebab dia baik ngan aku. Selalu ajak aku makan kat bilik warden. Bila dah form 4 ada dua kelas plak satu BA Komunikasi (Us. Nash) ngan BA Tinggi (Arwah Ust Rahman). Time Ba Komunikasi blaja dia best skit sebab us. Nash tak garang kdg tu dia tido so dia srh mentelaah sendiri. Tak pun buat muzakarah. Us. Nash nih ada sakit kot! Ustaz Rahman plak..eiii takut aku, dia tak garang tp serius. Time blajar arab tinggi kompem aku ngan Ima tunduk jer. Sebab pantang bertentang mata kompem dia tanya soalan tu yg aku takut. Kelas nih aku plg kagum kat Julie ngan Sani. Aku rs sebab kelas ni kot Sani la nih jd Cikgu Bahasa Arab.

Masuk form six uihh lagi ngeri. Dpt ustaz yg comel bangat tp Ya Allah rupanyer garang. Masa lower six mmg dia garang sungguh. Sokmo kami kena berdiri sampai atas meja. Yang lelaki plak selalu kena cubit tang perut. So klu ada kelas dia mmg kami semua kecut perut dan pastikan baca dulu sajak2 atau syair arab tu. Us Yazid panggil aku 'Yengki' sabo jer lah..semua org ada gelaran, Ada kacang panjang, ZZ, Ziana Zain, Lim, Samy Vellu, Teddy bear dll. Ms upper six br ustaz berlembut ngan kami. Rupanyer dia seorg yg kelakar dan penyayang.

Masuk UMS, aku dah takde geng nak cakap arab..lama2 makin hilang ketereran aku tuh. Member2 aku ramai gak yg masuh terer coz mostly geng2 aku dulu masuk UIA so kat sana diorg msh blaja BA la nih plak ramai yg jd Uztaz wal ustazah.

Ilal liqo' Maas Salamah!