Sponsor

Tuesday, October 25, 2005

Bulan Mencuba Resepi

Sepanjang bulan ramadhan nih ada lah dua tiga jenis makanan yg aku tak pernah buat tp aku try buat. Lawak plak, ada ke cuba resepi time puasa. Mmg kompem tak bleh rasa dulu either makanan tu masin ke tawar. Percubaan yang pertama buat rendang. Dah beso badak nih pun x pernah try buat sendiri slalu tu tukang kaco mak buat jer. Sib baik jadi. pastu cubaan kedua buat buah melaka ekekeke musti org heran kuih yg simple pun tak pernah buat. Aku nih start belajar masak masa tingkatan satu pastu biasalah budak dok asrama mana ada masa nak belajar. Time balik cuti dah kompem nak rasa masakan mak so tak boleh masak sendiri. Sib baik hubby nak kawen ngan aku...

opss sambung balik cubaan berikutnya aku buat kuih burger malaysia...yg nih hampehs skit coz kuih tu jadi liat dan debab sangat. Mak kata aku langgar pantang larang. Lorrr ada pantang larang rupanya mana aku tau. Menuntut tak habis. Rupanya kalau guna ibu roti/yis tak bleh tambah2 air. kena boh air ms awal2 jer klu terlembik tambah jer tepung. klu dh ngam2 byk tu jer la adunan yg jadi. Sian hubby dah ler itu kuih peberet dia. Takpe2 lps bulan pose nanti sayang belajar lagi ekeekekeke. Cubaan berikutnya buat nasi ayam. Sib baik jadi sos dia jer lah terlebih asam limau tp still ok. Teruk sungguh aku nih menu2 yg simple pun tak reti. Alamak tercicir lagi satu..sebenarnya cubaan pertama aku buat laksa. Tu pun sebab pinggan mangkuk jiran aku dah berderet kat rumah. Kuah laksa aku tu agak cair tapi bak kata hubby ok lah...

Pejam celik rupanya hari nih dah 22 ramadhan. maknanya puasa ada lebih kurang 7-8 hari jer lagi. Bila dah hujung2 nih terasa sayu plak coz terfikir adakah masih berkesempatan utk merasa ramadhan akan dtg. xtvt sepjg ramadhan aku sama jer mcm thn2 lepas tapi ralat skit coz thn ni tak pi terawikh, buat kat rumah pun takde...lalainyer. Tadarus plak masih ada 8 juzuk lg...minta2 la yg satu nih dpt aku completekan amin. Kat rumah pun klu aku tadarus Hana suka kaco. Dia tarik al-Quran kdg tu dok atas riba sambil muka dongak ke aku. bulan ramadhan ni Hana lambat tido plak. Kdg tu aku yg tertido dulu.

Persiapan aidil fitri plak..alhamdulillah 90% dah complete yg 10% tu bab2 kuih raya. Ingat thn ni takmo beli blouse ngan kemeja/t-shirt utk emak ngan abah coz nak pass ke alang tp tak sampai hati plak. Selalu tiap2 thn mmg aku beli. Klu kain utk buat baju kurung ngan baju melayu tu mmg la tiap2 thn dah wajib. Sib baik gaji masuk awal so bleh tambah budget utk diorg. Bila beli kemeja/t-shirt ngan blouse ni mmg probs coz utk abah kena cari saiz S, klu t-shirt kena ada kolar ngan poket(nak simpan rokok) utk ibu plak yg susahnya bab saiz la..kena cari saiz xxl. So cuti nuzul quran ari tu mmg aku bershopping sakan la. Semua org dpt kecuali Alang. Alang dah keje so beli sendiri lah yer. Paling best anak dara aku lah. Semua baju dia nak cuba. Kasut pun siap bawak ke hulu ke hilir. Mesti sronok raya tahun ni coz hana dah pandai jalan & dah pandai salam.

Raya nih turn balik Perak...hmmm mmg best tp skrg dah nampak hubby aku muncung...termenung sana termenung sini last2 dia request...'sayang raya ke-4 atau ke-5, kita balik Kedah yer'...wakakakakaka aku dah agak dah so lps nih kitaorg buat decision setiap kali raya kena balik dua2 kampung. Bezanyer 1 syawal jer bergilir.

No comments: