Sponsor

Wednesday, October 08, 2008

Desa Nan Permai!

Seronok kan suasana di kampung....tenang jer...nih kawasan sekitar rumah lama hubby...rumah di tengah sawah...cantik sgt...cuma biasalah rumah kayu..maintenance tinggi...ingat plak rumah arwah tok blah Ibu..rumah dia pun lbh kurang macam nih..tingkap jenis panjang...tp umi x pernah merasa pun duduk situ sebab lps arwah dah takde, umah tu x berpenghuni..arwah meninggal time Ibu blom kawen lg......Alang x sempat tgk rumah nih rsnya sebab dah dirobohkan...tp idak ler tepi sawah..kg biasa jer

Image Hosted by FileHive.com

Umah lama hubby nih plak, skrg abang ipar dok situ...tp rumah bwhnya dah modern...dlm proses nak renovate lah tu...tp cam syg jer kan...lawa design yg sedia ada...tp ye lah..kos beli bhn binaan berasaskan kayu kan lg mehei....suka tgk umah di tengah sawah...depan blkg seme sawah...tp time nih time membajak la plak..kalo kena time padi tgh masak musti lg cun...buah yg dlm gambo tu namanya buah keriang...ye ke abang? ke silap? lupa plak...lemak2 gitu..

Ingat time sek ren..kalo cikgu suruh melukis jer musti lukis pemandangan time senja kat tepi sawah...agaknya mmg nak bg hint bila dah kawen dpt tgk pemandangan gitu kot..hiks! So sweet......

Umi berangan kalo ada rezeki nak cari tanah jugak kat kg...lps zmn pencen nak dok kampung..umah kajang nih umah zmn kerja...takmo la pencen dok bandar...biar anak cucu rs blk kampung...lain suasana beraya kat kg n bandar nih...jd cam anak2 umi la..blk kampung kerjanya kejar ayam, kutip daun tu daun nih...br happening skit...tanah pun luas skit..nih umah kat bandar masuk 2 biji kereta pun dah sesak...nak tanam pokok pun limited jer..mcm ler rajin!

Apa2 pun alhamdulillah di usia skrg dah merasa dok umah sendiri..kalo ada rezeki insya allah cari plak tanah kat kg...nak dok kg mana erk? Sungkai ke Pendang? tengah2 aci tak? abang..kita dok bukit merah nak? bukit merah pun ada sawah....hiks! tp teringat plak kes org kena tembak dpn sek bkt merah...huhuhuhuhuhu...tp mmg situ la pebret port rsnya..sebab betui2 tgh antara kg umi n hubby..siap dah berangan nih..takmo umah dabel storey..dah pencen kan..lotih naik turun tangga..muakakakakaka..apa2 pun semoga jadi kenyataan..amin!

4 comments:

atty's said...

a'ah kan umi..kty pun berangan cam umi..insyallah,...

Umi_Aliesha said...

k ty kat melaka ke? melaka pun best...tp sebab kg umi utara..kena pilih utara jg la..senang berkumpul..

zi said...

jom faiza balik kg... kamipun plan pencen nanti balik kg..tp kat baling la.. tanah dah ada kat kg dikelilingi dusun..best..buah2 buahan sume ada..
umah kjg sekarang kasik anak2 ler duduk.. :)

Umi_Aliesha said...

a'ah zie..cdgnya mmg gitu..pencen nak dok umah bwh n biar tanah luas skit...senang anak cucu blk kg..kalo umah kita la nih..adeii kereta sendiri dah penuh ruang...sgt x selesa...msh dok mencari nih...ingat nak cari area bkt merah..tengah2 skit...