Sponsor

Thursday, February 14, 2008

Alhamdulillah!

15 Dec lps, aku dh selamat melahirkan bb...bb boy, Muhamad Ilman Haziq n plg best dpt lahirkan secara normal delivery...berat bb pun 3.05kg jer...ekceli aku deliver tu 16hari awal dr EDDnya...dpt la kakaknya beraya dgn mak tok..kalo tak mmg kompem aku x balik kg time raya haji tu...

Lps jer check up 14hb tu mmg hubby dah suruh aku mkn siap2 apa yg aku teringin nk mkn...mlm tu plak pkul 12am mmg dh rs sakit tp aku ingatkan false alarm..then pkul 2am hana terjaga plak...so borak2 ngan dia...time tu dah rs skit2...pkul 3.30am dah mula rs contraction tu regular..setiap 5 minit sekali n sekali sakit tu dlm seminit...teus capai henpon call ibu tp dia x angkat la plak...so aku turun bwh pi rendam akar fatimah siap2..then pkul 4++ try sms ibu...dia tanya itu ini...terus suruh sapu n minum air selusuh..air akar fatimah tu x la kembang sgt lg...then aku mandi siap2..dh setle terus gerak ke An-Nur...time nih sakit dah x menentu..kejab selang 3 minit, 4 minit , 5 minit...

Sampai An-Nur, register per seme..time nih minta booking double bedded coz aku takut c-sec lg..tgk ratenya 4-6K...co byr 4K jer..so takut nak ambik single...dh settle terus ke labour room..mid wife check bukaan..br 2cm..so aku minta nak solat subuh dulu..then aku dok baca surah maryam...bagus spital nih...labour room siap ada al-quran, sejadah per seme...then mid wife asyik la dok tanya nk injection @epidural...then aku tanya apa recommendation dr Dr Fatimah...dia jwb suruh ambik epidural..so aku kata by 7am check balik bukaan ...kalo 4cm n below aku ambik...last2 rupanya mmg 4cm..so inject la epidural..sakit jg...lain sungguh dr injection time c-sec..aku musykil awat la sakit lg lps kena inject then br Dr kabo..time aku ceaser tu namanya spinal..tu lps inject terus ilang sakit..nih take time..5-10minutes gitu...

Then mula la kebas..spinal dulu mmg x bleh gerak langsung dah..nih bleh la goyang2 tapak kaki lg...then aku musykil...kalo dibuatnya aku nak beranak mcm mana nak tau...so Dr kabo la..kang aku rs la mcm buang air kecil...so Dr Fatimah bg time smpi pkul 12...kalo jln x buka smpi 10cm..means mmg aku ada probs ngan bone..time nih ada patient lain kat bilik seblah..pkul 10am gitu dok dgr dia terjerit2 n sekali tu dia menjerit sekuat hat..aku dah terkujat..hubby dok kata..sib baik ambik epidural..kalo tak..dia yg terkujat dulu...10.15 gitu aku dah rs nak buang air kecil...tp hubby kata bleh thn tak...diorg tgh kalut ngan patient seblah..kena vacuum org tu...dah x de tenaga...so 10.30 br aku panggil nurse..bgtau n check mmg dh 10cm n kepala dh nampak..kalut plak diorg ngan aku...

Dah ready per seme, elok dr Fatimah pun sampai..so dia ajar aku cara teran...adeihh ssh juga nak tahan nafas lbh dr 20 saat kan....ekekekekke..Dr panggil hubby suruh tgk kepala bb..hubby jeling2 jer...then 11.02a.m slmt la aku lahirkan bb boy...ilman haziq...alhamdulillah..syukur...dpt normal n sepasang dh anak aku...

Gitu jer la...nanti sambung part pantang plak...adiosssss

No comments: