Sponsor

Wednesday, May 21, 2008

Selamat Hari Guru!

Lewatnya aku wish slmt hari guru...adik demam..kalut ngan dia..sedar2 dah ptg..mcm segan plak nak wish kat cikgu2 aku...besarkan pengorbanan seorang guru nih...yg mengasuh anak2 kat taska tu pun cikgu jg...hmm ckp psl cikgu..siapa nama cikgu kesayangan korang? Aku?? hmm semestinya Cikgu Mustaffa Bakar...cikgu pertama aku di Idrisiah..guru kelas aku n guru yg membuatkan aku sgt suka sejarah..sejarah form 4-5 jer la..time form six aku x minat plak..mungkin sebab silibusnya yg amatla byk2..mcm x terbaca jer aku rasa..tu psl aku beralih arah ke ekonomi...lekat la plak sampai ke U. Tp kerja x ke arah tu pun...

kalo kat SMKA plak..aku suka cikgu apa erk..ust Yazid kot..garang woo tp sebenarnya sgt baik hati...n cikgu Zan Asri...cikgu yg selalu tumpangkan aku blk kampung..dah kawen ke cikgunya ntah ler? Lecturer pun cikgu jugakan...hmm sapa erk lecturer yg aku suka..hmm natural kot..seme sama jer tp aku suka cara Prof Azizi bg lecture..

Plg kagum ngan pengorbanan cikgu2 yg mengajar di sekolah yg serba kekurangan..Ingat plak time study dulu..aku pernah join aktiviti amal siswa kat kaw pedalaman kota belud...dr naik bas smpi last2 kena naik pikap + jln kaki...sekolahnya masih berlantaikan papan..meja+kerusi yg x sebaru sek2 kat putrajaya/cyberjaya nih..kelas yg sempit...mende pertama yg aku terkejut sgt...toilet...huhuhuhuhu..aku x pernah imagine masih ada lg toilet 'lubang' di zmn2 skrg...tp kat situ aku jumpa...tp murid2nya sgt baik n mendengar kata...bertuah rasa dpt merasai sendiri kepayahan diorg nak menuntut ilmu...

pastu aku ada akak angkat..hubbynya mengajar di Pulau Gaya...mmg kena naik bot la...kalo nampak langit gelap jer..sekolah abis awal la..kang x bleh balik plak..ombak besar mana bleh naik bot...n ada juga seorg kawan..cikgu di pedalaman tuaran..mcm tu juga kena naik bot..mmg pakai selipar jer la..sampai sekolah baru proper skit..kdg kelas banjir la...tu blom keaadan fizikal para pelajar..yg aku rasa x sesuai utk dikomen sebab yg penting 'ilmu' tu sampai kepada mereka...apa2 pun utk semua bergelar pendidik..selamat hari guru..pengorbanan kalian mmg tak ternilai harganya..

hmmm aku pernah jd cikgu..tp cikgu tadika..muakakkakaka..mak suruh ngajo sek men..aku takut kena buli..tau2 jer la budak felda mcm mana..so ajo jer la sek tadika..sempat ajar 2 minggu..pastu aku masuk form six...skrg anak2 murid aku dah abis spm...ingat plak bila time rehat ada yg mai belanja ais krim...:)

No comments: