Sponsor

Tuesday, March 04, 2008

Ulam



Aku mmg peminat ulam yg setia..ulam yg paling aku suka pucuk betik, daun mengkudu, bunga kunyit, tenggek burung n daun selom...semalam mil rebus daun mengkudu...fuhhh nasi x luak, ulam yg habis ekekeke...aku nih terikut ibu kot..sebab dia pun minat ulam...1st time pergi kedah(umah mil) diorg hidang sejenis ulam..ulam nih pokoknya mcm pokok geti tp daunnya kecik2 skit..agak pahit tp lemak..rsnya lbh kurang daun mengkudu..cuma daun mengkudu lbh lemak...diorg terkejut tgk aku n ibu suka mkn..so setiap kali aku blk kedah kompem mil cari segala ulam hidang kat aku....plg best seme lambak depan aku..ekekekeke

Bila blk kg atau pi mana2 kg..kompem mak sedara/tok sedara suka hidang ulam kat aku..sebab seme dah tau aku nih peminat ulam..diorg suka tgk aku mkn kot...n selalunya diorg tanya 'tak pahit ke?' ekekekeke..selalunya ulam yg pahit tu, lemak sebenarnya...n ada juga cara rebusnya..cthnya pucuk betik..kalau rebus dgn air kosong jer mmg la pahit..selalunya aku rebus dgn daun senduduk...takpun bubuh sikit air kelapa..kerabu bunga betik pun sedap..adeiii x sabo plak nak blk perak minggu depan..akan ku cantas seme pucuk betik yg ada...

Dulu masa kerja di Ipoh, Mak Ngah aku suka rebus pucuk betik dgn air kelapa...tak pun dia buat mcm msk lemak..boh santan...sedap wooo...Mak Ngah kata dia suka buat sebab ada org makan..aku ler tu...ye la time tu dok bertiga jer..Mak Ngah, Arwah Atok n aku...rindu plak kat Mak Ngah..tak tau dia dok mana la nih..hmmm bila nak pi Sg Rapat nih..
Dok klang valley nih ssh skit nak jumpa ulam2 gitu..kdg kalo ada pun daunnya dah tua..x pun ciput beno...tp kalo dah takde sgt tomato pun aku layan....

3 comments:

Aleeya said...

ulam mmg sedap kan
mak aku raja ulam
dtg masa jaga aku pantang
mcm2 ulam mak nenek dia bawak
utk makan heheheh

Umi_Aliesha said...

aku bleh geng ngan mak ko nih..ko msh suka ladies finger ke?

Aleeya said...

suka..hehehhe